Tuesday, November 16, 2010

Korban atau Haji atau Aidiladha?

Assalamualaikum!

Esok sume umat Islam bakal menyambut hari raya korban, atau name lainnye hari raya haji. Atau lebih tepat lagi hari raya aidiladha. Korang semua da wat persiapan ke? Aku baru je balik dari umah nenek aku td, tolong nenek aku bakar lemang. Umah nenek aku dekat je ngn umah aku. tadi lebih kurang 40 batang lomang den bakar (aik? tercakap loghhat noghori sombilan pulak). Boley tahan penat die, nk pusing lemang tu lg, nk ketuk2 bagi padat. 3jam duduk mencangkung tunggu lemang tu masak. Dari kul 2.30 sampaila kul 5.30. Da naik kejang kaki aku.

Da menjadi tradisi, tak kira raye pose ke raye haji, rendang tetap menjadi santapan utama. Kali ni nenek aku masak rendang daging je, tak masak rendang ayam. Tu pn da kire ok dari tak masak langsung, hehe.

nenek aku

abang aku (baju biru) ngn sepupu aku turut membantu

atuk aku!

pedih mate kene asap

lemang oh lemang....

Ok la, di kesempatan ini aku nk ucapkan selamat meyambut hari raya korban/haji/aidiladha kepada semua umat Islam di seluruh dunia. Macam biasa jugaklah mase raye2 ni la kite bermaaf-maafan. Aku nk mntak maaf jikalau ade salah silap yang aku tak sedar, hehe. Chow!

p/s: selamat hari raye haji juga kepada aini mohd nor yang berada di Adelaide, Australia. Sayang awak!

5 comments:

shera haifa said...

selamat hari raya

::wan fadhilah:: said...

waaahh.. bestnyo lomang.. huhu..
slmat hari raya!

cik maira said...

lomang oh lomang..
uishhh!!beshhh!!
selamat hari raya!!

ilyana said...

waahhh..siap bakar lemang lg..best nyer

PReDicToR said...

wahh meriahnya raya korban dia...